Oppland
Arbeiderblad 4. november 2002:
Trippel
finale til publikums gunst
Akkurat da vi hadde konkludert med at Trøste
& Bære i kompaniskap med Totengospel hadde sydd sammen en nokså
tynn kjærlighetshistorie mellom den suicidale kolbuing Reidun og
den potensielle sviker Roy fra Hadeland, smalt de til med en
avslutning som gikk rett hjem hos et overbegeistret publikum på
avslutningen av Konsertvikua.
Av
Øyvind Lien
KJEKKE KARER: Barry Bære og
Trond Trøste - disse karene vet å spille ut sine ablegøyer til
det beste. Foto: Henning Gulbrandsen
La
det straks være sagt at både Totengospel og Trøste & Bære på
alle vis laget en fresk og fornøyelig konsert for de mange frammøtte
i Østre Toten kulturhus på Konsertvikuas siste dag. Om du enn så
mye har hørt Trøste & Bæres slagere både i tide og utide, så
vet disse karene å spille ut sine ablegøyer til det beste. Og «Jag
Är Inte Sjuk» blir vi aldri lei av. Totengospel sto ikke noe
tilbake for sine mer kjente samarbeidspartnere, og leverte en
feiende flott konsert.
Fin stigning
Etter en litt tam åpning der lydbildet var dårlig justert mellom
sangere og akkompagnerende band, tok det seg svært opp for den
dyktige gjengen i Totengospel. Da både stemmene og publikum hadde fått
varmen i seg, svingte det riktig godt fra scenen. At sanggleden ofte
er svært så høy hos gospelkor, er ikke hele forklaringen på at
Totengospel fikk publikum til å ty til trampeklapp.
Koret huser en rekke gode sangere, og flere gode solister, og virker
svært godt samspilt. At de ved et par anledninger valgte litt vel
tradisjonelle sanger i gospelsammenheng, skal ikke underslå det
faktum at det utover i konserten ble riktig så friske takter fra
scenen.
Håpløs kjærlighet
Utgangspunktet for Musicalen Roy og Reidun - et kulturkræsj uten
airbag er en kjærlighetshistorie mellom mannskorsanger og
dansebandmusiker Roy fra Gran på Hadeland og gospelsanger Reidun
fra Ytter-Kolbu, begge uten særlig erfaring uti kjærligheten. Roy
faller pladask for Reidun, men lokkes med på dansebandturné og
forlater Reidun ventende der hjemme.
I starten har historien lovnader i seg til å binde sammen de
musikalske innslag fra Totengospel og Trøste & Bære, men så går
det for lang tid når gospelkoret kjører sin egen avdeling med
musikalske innslag. Når historien endelig tas opp igjen mot
slutten, har vi nesten glemt hva den handlet om. Det tilgir vi
imidlertid fort, for avslutningen er rent ut ypperlig.
Valgfri slutt
Roy og Reidun gifter seg, får unger og kjøper småbruk på
Borglund. Men Roy fortsetter med å tjene penger svart på
spillejobber med Trøste & Bære. Etter en lengre turné kommer
han endelig tilbake til sin kjære. Det ender i tenner og tårers
gnissel, og Roy dør av en forferdelig forkjølelse. Da trer Trond
«Trøste» Amlie inn på scenen og forteller at «ja, det var i
grunnen dette vi hadde. Men hvis det er noen spørsmål til slutt?».
En publikummer uttrykker misnøye med avslutningen, hvorpå det «spoles»
tilbake og avslutningen tas på nytt - to ganger! Først i en
action-versjon der Reidun dreper både Roy og hele gospelkoret, så
en happy end der Roy gir opp dansebandkarrieren og melder seg inn i
gospelkoret. Flott turnert, slutten er både morsom og overraskende!
Og - bare så det er sagt - her var ingen humor som kan påkalle
statsministerens vrede.
|